®SAGE

Communication Intelligence and the Freedom of the Press. The Chicago Tribune's Battle of
Midway Dispatch and the Breaking of the Japanese Naval Code

Author(s): Dina Goren

Source: Journal of Contemporary History, Vol. 16, No. 4 (Oct., 1981), pp. 663-690
Published by: Sage Publications, Ltd.

Stable URL: http://www.jstor.org/stable/260341

Accessed: 05/06/2013 17:04

Y our use of the JISTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

JSTOR isanot-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide range of
content in atrusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and facilitate new forms
of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

Sage Publications, Ltd. is collaborating with JISTOR to digitize, preserve and extend access to Journal of
Contemporary History.

http://www.jstor.org

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions



http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=sageltd
http://www.jstor.org/stable/260341?origin=JSTOR-pdf
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Dina Goren

Communication Intelligence
and the Freedom of the Press.
The Chicago Tribune’s Battle
of Midway Dispatch and
the Breaking of the Japanese
Naval Code

A news-story, published by the Chicago Tribune in 1942, following
the battle of Midway, has since been routinely referred to when the
problem of restraining the press for reasons of national security is
being discussed. Although it is mentioned quite frequently,
however, the circumstances of this incident were never fully
described. As a result, the matter has been quoted to prove dif-
ferent, even conflicting, points of view.

Thus for example, in June 1971 just before the Supreme Court
was to pass its decision on the Pentagon Papers case, Arthur
Schlesinger Jr. wrote in the New York Times that ‘. ..on June 7,
1942 during the battle of Midway, a Chicago Tribune story reveal-
ed that we had broken the Japanese naval codes. ..’ and that the
Roosevelt Administration ‘finally abandoned legal action forced by
the Navy on a reluctant Department of Justice. One reason for this
restraint was the recognition that freedom of the press is an essen-
tial value in American Society’.! Clayton Kirkpatrick, editor of the
Chicago Tribune, replied to this article stating that ‘The Tribune
has never wavered in its conviction that the controversial stories
violated no law and the publication was consistent with a
newspaper’s privileges under the First Amendment. Only a distor-
tion of history could support the insinuations that the newspaper
violated national interests.’?

The purpose of this paper is to describe the incident as fully as
possible. To this end, unpublished materials, as well as published

Author’s note: this paper was written while the author was a Visiting Scholar at the
Yale Law School.

Journal of Contemporary History (SAGE, London and Beverly Hills),
Vol. 16 (1981), 663-90

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

664 Journal of Contemporary History

sources, have been used. To understand better what had happened
it was also necessary to describe the political and military
background against which the events in question were being played
out. Although in the legal sense, the matter was settled when a
grand jury refused to indict the newspaper, questions as to the true
culpability of the parties involved have lingered on. By placing the
incident within its wider context, we hope to be able to answer these
questions. We do not, however, attempt to address the problem
which lies at the core of the whole affair. For it was, perhaps, the
first example of what Attorney General Griffin Bell has described
as the inability of the American government to prosecute someone
in a criminal court for revealing classified information without hav-
ing to introduce into evidence the very secrets it is trying to protect.
It is a problem which has remained a crucial one ever since, one
which has to be approached within the wider framework of recon-
ciling the need for secrecy for reasons of national security with the
First Amendment.

On 7 June 1942, the Chicago Tribune* published a front page
story under the headline: ‘Navy had Word of Jap Plan to Strike at
Sea’. Datelined Washington, DC, and bearing no by-line, the story
began as follows: ‘The strength of the Japanese forces with which
the American Navy is battling somewhere west of Midway Island in
what is believed to be the greatest naval battle of the war, was well
known in American naval circles, several days before the battle
began, reliable sources in the naval intelligence disclosed here
tonight’. It went on to say that the information in the hands of the
Navy Department ‘was so definite that a feint at some American
base, to be accompanied by a serious effort to invade and occupy
another base, was predicted’. The dispatch then listed the names,
tonnages and armaments of the various Japanese vessels which
were designed to take part in the action.

On the morning after the story appeared, the Tribune’s
Washington Bureau-Chief, Arthur Sears Henning, was notified by
the Bureau of Censorship that the paper had been cited for
violating the censorship code. Henning replied in writing and, ac-
cording to the Tribune, was notified a few hours later ‘that his
reply was adequate and that the censorship bureau had no further
quarrel with The Tribune in this matter’.?

*The story also appeared in the New York Daily News and the Washington Times-
Herald.

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 665

On 9 June Frank Knox, the Secretary of the Navy, wrote to the
Attorney General Francis Biddle recommending that ‘immediate
action be taken...to obtain indictments under the Espionage Act
(50 USC 31) against Mr. Stanley Johnston...Mr. J. O. Maloney
and such other individuals as are implicated in the unauthorized
publication of a newspaper article which appeared on June 7,
1942’ . Knox mentioned in his letter that Mr Johnston was on board
a Navy vessel returning from the Coral Sea, when ‘a secret and con-
fidential dispatch was received on board from the Commander in
Chief of the United States Pacific Fleet. The contents of the ar-
ticle. . .leaves no room for reasonable doubt in the mind of any in-
telligent person that Mr. Johnston ‘‘lawfully or unlawfully’’ came
into possession of the said dispatch and willfully communicated the
same to his publishers. . .

According to his own testimony, Biddle was reluctant to start the
proceedings, but eventually, at the Navy’s insistence he had asked
William D. Mitchell to present the case to a grand jury. On 7
August Biddle announced that an investigation of the matter was
under-way and that a grand jury was to be convened in Chicago to
hear the case.’

Even before that, on 9 July, Johnston, and the Tribune’s manag-
ing editor, J. Loy Maloney, had proceeded to Washington and ‘ap-
peared before navy officials to make a statement surrounding the
publication of the story and to submit to any questions the admirals
wanted to put...’®

Following Biddle’s announcement of the grand jury investiga-
tion, the Chicago Tribune, which until then had not mentioned the
matter in any way, started to play it up editorially. It took the line
that the whole affair was the result of the administration’s tradi-
tional prejudice against the Tribune and particularly of Secretary
of the Navy Knox’s vindictive discrimination toward the paper. As
to the circumstances surrounding the publication of the story under
investigation, the Tribune insisted that Johnston had written it in
the Tribune’s newsroom on the night of 6 June after Admiral
Nimitz’s victory announcement had come through. Since he had
just returned from the Pacific, Johnston was able to write up a
‘report of the probable enemy forces which he had worked out
from his own knowledge of the situation with the aid of reference
books on the Jap Navy, from his knowledge of the Jap Coral Sea
losses, and from discussions with naval men of all countries and his
battle comrades of the remaining ships available to the Japs’. The

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

666 Journal of Contemporary History

main source of Johnston’s naval expertise and his intimate
knowledge of the Japanese navy is stated by the Tribune to be Jane’s
Fighting Ships. 1t is stressed again and again how familiar he was
with this publication: he is quoted as saying that it had been ‘his
Bible’ ever since Pearl Harbor, that during his stay in London his
office was adjacent to that of ‘Jane’s’ editor Francis E. McMurtrie
with whom he had been in the habit of discussing the naval strength
of the world’s navies, and that, after the battle of Coral Sea, he had
often discussed the make-up of the Japanese Fleet as listed in the
latest edition of Jane’s Fighting Ships with the officers with whom
he associated on his way back from Coral Sea. Notwithstanding
Johnston’s great expertise, the Tribune’s managing editor, Loy
Maloney, admitted, when questioned on the matter by Admiral
Willson in Washington, that he was not well enough known at the
time to be quoted as a naval authority. Therefore, he had decided
to publish the story under a Washington dateline and attribute it to
naval intelligence sources, whom, he felt, he ‘was doing an honor
and a favor in attributing to the officials of this service, knowledge
which Johnston fully believed they did possess thru their alertness
and savvy’. The same version was eventually presented by Johnston
and Maloney to the grand jury which had called them, at their own
insistence. On 19 August 1942 the grand jury decided to drop the
matter. William D. Mitchell was already on his way to New York
when his statement was handed out to the press. It read as follows:

The Grand Jury, considering the matter of the publication on June 7, 1942 in the
Chicago Tribune and in other newspapers of an article relating to the Japanese
Fleet in the Midway Battle, have decided that no indictment should be returned.
1 was asked by the Attorney General to come here and conduct the inquiry and in
so doing to see that the Grand Jury had before them all the facts. I have con-
ducted the inquiry as fully and as fairly as I know how. Those under investiga-
tion were given the unusual privilege of appearing before the Grand Jury and ex-
plained their connection with the incident. The Jury has considered the case fully
and its conclusion that no violation of the law was disclosed [emphasis supplied]
settles the matter.

The Chicago Tribune printed Mitchell’s statement on page 1,
under a banner headline. On the same page, above Mitchell’s state-
ment, there appears a statement by the Tribune’s publisher, Col-
onel Robert R. McCormick, in which he stresses that he ‘never had
the slightest fear of an indictment’ and that ‘our whole effort is to
win the war’. On the day after, the Tribune published an editorial

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 667

entitled ‘Finis’, repeating how certain it had been all along of the
outcome of the investigation. It went on to say that ‘. . .we did not
relish the insult but we believe some good may come of the inci-
dent, particularly in allaying the hysteria which communists and
fellow travellers in the east have striven to arouse against the
Tribune and those who share its views....We shall not seek
reprisals or indulge in factional politics. So far as we are concerned
the chapter is closed’.”

Thereafter, the Tribune meticulously kept this promise. For,
although the paper had been prepared to turn the matter into a big
political issue, it apparently was more than content to hold its fire
upon learning the grand jury’s decision.

Other publications were not so completely reassured of the
Tribune’s innocence in the matter. Time published its version under
the heading ‘Mystery in Chicago’, calling it ‘one of the strangest
episodes in the history of World War II censorship’. ‘Strangest of
all’ — commented Time — ‘was the Government’s procedure from
beginning to end. . ..If the Government’s case was so weak that an
indictment was not likely, why had it raised the issue?...If the
Government was leaning over backwards to be fair to an anti-
Administration paper, why did it attempt to prosecute? And if the
case was not shaky, what happened? Answers to these questions
will be heard after the war.’® As far as this writer was able to ascer-
tain, they were not, except for a brief explanation provided by
Attorney General Biddle, in his autobiography:

As Mitchell was developing the case in Chicago, before the grand jury Frank
Knox telephoned me to say he had reconsidered the matter on further extended
consultations, and that as a result he had concluded that it would be a grave risk
to the protection of our naval code if the Japanese got word that we had broken
theirs. The United States must not put on any evidence of this nature. He was
terribly sorry. . . [omission in original] I was annoyed and angry and told him so;
but there was nothing for me to do but call Mitchell in Chicago and explain the
situation to him. He was a good sport about it and went through the form of
presenting the other evidence to the jury. The members of the jury wanted to
know whether they should be asked to indict the correspondent and those
responsible for publishing the story for what apparently was a technical of-
fense. ... They resented the fact that Mitchell would not take them into his con-
fidence, and refused to indict.?

While the grand jury was not told why the message in question
was so sensitive, speculation on the subject was rife, and guesses
were being published daily. Some of them were very near to the

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

668 Journal of Contemporary History

truth. Thus, for example, the Chicago Daily Times wrote after the
jury’s decision was announced: ‘If anyone in our naval intelligence
had disclosed the make-up of the Japanese attacking force, which
presumably our profound scholars in Washington cubbyholes had
identified by deciphering the secret Japanese code, there would
have been a violation of the Espionage Act. . ..Of course the Japs
would immediately change their code and that would hinder our
war effort and endanger our fighters until we cracked their new
code.’’® A few days later, the breaking of the Japanese code was
also mentioned in Congress. On 3 August Rep. Holland (D. Penn.)
made a statement which included the following: ‘It is public
knowledge that the Tribune story. . .tipped off the Japanese high
command that somehow our Navy had secured and broken the
secret code of the Japanese Navy. That is a priceless advantage in
war — to know your enemy’s plans through your knowledge of his
code. Three days after the Tribune story was published the Japs
changed their code. ..’'" It is not clear where Rep. Holland got his
information. In any event it was false. The Japanese Navy had not
changed its code as a result of the Tribune’s story of 7 June nor did
it change it as the result of the speculations on the subject which
were being published in August, nor indeed did Holland’s very
specific reference to the matter, which was widely quoted in the
press, induce them to do so. The failure of the Japanese intelligence
services to realize in the face of such abundant evidence that the
Naval code had been broken, is one of the most puzzling aspects of
the whole affair.

A possible explanation of the Japanese behaviour is proposed by
David Kahn in his comprehensive treatment of cryptology. After
describing the shortcomings of the Japanese in this area before and
during World War II, Kahn concludes that,

In part, the Japanese trusted too much to the reconditeness of their language for
communications security, clinging to the myth that no foreigner could ever learn
its multiple meanings well enough to understand it properly. In part they would
not envision the possibility that their codes might be read. . . . Perhaps their own
failures with American ciphers convinced them that cryptanalysis was a prac-
tical impossibility. In any event they hypnotized themselves into the delusion that
their codes were never seriously compromised.!2

The behaviour of the Japanese intelligence services in this con-

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 669

nection was yet another example of closure, a syndrome which has
come to afflict intelligence services of more than one nation.*

It was the realization that the Japanese had not noticed the Mid-
way story, or that, if they did, they had not grasped its true impact,
which made the Navy change its mind as to the prosecution of the
case. It took several weeks before the Navy’s cryptanalysts could be
sure of this.

Ever since Pearl Harbor, three Allied cryptanalytic units in the
Pacific, as well as a unit in Washington, were working in close
cooperation in an effort to crack the Japanese Naval code (JN 25).
In the spring of 1942, these joint efforts resulted in the capacity of
these units to read and understand a considerable part of the
Japanese coded communications. Although the Japanese had no
suspicion of this activity, they had decided to place in service a new
edition of their naval code (JN 25c¢, instead of JN 25b in use until
then) on 1 April 1942. Due to administrative confusion and the
physical difficulty of distributing the new code books to their wide-
ly dispersed installations and units, they then decided to postpone
the introduction of the new edition to 1 May and then, once again,
to 1 June. As a result, when the Japanese started organizing their
Midway operation, American cryptologists were able to read about
90 percent of their coded messages. Changing the naval code was a
routine procedure in the Japanese fleet. The system was changed
every six months to a year, its additives every month to six months
and the tactical code every month. JN 25 went through about a
dozen editions during the war.'* Even before the battle of Midway,

*In the case of Japan, its failure to realize that the Americans were reading their
coded naval messages was to have far-reaching results. Almost a year after the
Chicago Tribune had published its battle of Midway story, on 18 April 1943
American fighter planes succeeded in shooting down the Japanese bomber in which
Admiral Yamamoto was travelling, over the island of Bougainville. The American
fighter planes had set an aerial ambush for the Commander-in-Chief of the Japanese
combined fleet as the result of a spectacular feat of intelligence based on crypt-
analysis. Kahn mentions that the officer in command of the unit who was to carry
out the operation, had pointed out to Admiral Nimitz the danger of making the
Japanese suspicious that the Allies were reading their codes. Nimitz decided to go
ahead with the action, but was careful to prepare an elaborate cover story to account
for the information on Yamamoto. It proved unnecessary, since the Japanese had
still not realized that their codes had been broken. In Washington, on the other
hand, rumours as to the role of cryptanalysis in Yamamoto’s death were so
wid]esspread as to cause General Marshall to request that the FBI investigate the mat-
ter.

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

670 Journal of Contemporary History

the cryptanalysts working at Admiral Nimitz’s headquarters had
told him that there was little chance of more information becoming
available before the attack, because the Japanese had changed their
operational code, as they did routinely, or at least issued a new set
of additives. Commander Rochefort, head of the cryptanalysis
unit, told Admiral Nimitz that weeks would pass before traffic in
the new code built up to the point where the repetitions on which
cryptanalysis relied occurred.'’ Several weeks were to pass, then,
before the Navy’s codebreakers could be sure that what the
Japanese were using was a new edition of their original JN 25 code,
and that they had not introduced an entirely different system as the
result of the Chicago Tribune’s story. It was only then that the
naval authorities decided not to allow any reference to the nature of
the intelligence concerned to be brought before the grand jury.

It seems that not even Attorney General Biddle and William
Mitchell, who conducted the investigation, were given a full ex-
planation, although they were obviously aware that the original in-
telligence report resulted from breaking the Japanese code. In his
autobiography, published twenty years after the event, Biddle says
that Secretary Knox had told him that ‘it would be a grave risk to
the protection of our naval code if the Japanese got word that we
had broken theirs’. Biddle quotes this rather absurd reason without
any comment. Apparently, Knox had felt that he owed a somewhat
more convincing explanation to Mitchell. On 31 August, Biddle
had forwarded to Knox a copy of Mitchell’s detailed letter to
himself. In this letter, Mitchell had repeatedly reminded Biddle of
his reluctance to proceed with the case and that he had only agreed
to do so on the basis of a firm promise that the Navy would come
forward with the necessary evidence.

You may remember — he wrote — that at the very beginning, when I had only
been on this case two or three days, I became convinced that no progress could
be made in the case at all unless the Navy was willing to have intelligence officers
explain how the information collected at Pearl Harbor had been obtained, and
how the Japs could make the necessary inferences from the publication to enable
them to take such action as would hamper further efforts of the naval in-
telligence along the same lines. I felt so certain of this that I thought that the
Navy ought to be consulted at once, and if they declined to have this information
disclosed, the case ought to be dropped. As a result of that, you will remember,
you and I went over to the Navy Department and took this up with them, and
were told that, although the Navy did not like to have us do it, they consented to
it. I then went back to work on the case and after two or three weeks, having got-

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 671

ten to the bottom of it, I was more impressed than ever with the necessity of
making disclosures, and I felt that the Navy ought to have another chance to
consider the matter as their initial consent had been rather half hearted.’!'®

On 14 July, Mitchell had repeated these arguments in the report
he had submitted to Biddle and to Knox on his preliminary in-
vestigation, stressing that in his opinion further prosecution would
not be advisable from the Navy’s standpoint. Thereupon he was in-
formed by Biddle that the Navy had decided to go on with the case.
Not unnaturally, Mitchell was very angry with the Navy. ‘I felt that
they ought to have made a final decision then and there (upon
receiving the 14 July report) and stuck to it, and that in letting me
go to Chicago under the circumstances and then stopping disclosure at
that stage, they sort of sold me down the river and the Department
of Justice as well.” Having received a copy of this letter, Secretary
Knox had obviously felt that it was his duty to explain his decision
to Mitchell. In a letter written on 2 September, which Mitchell was
asked to destroy after ‘digesting its contents’, Knox wrote:

I think that you are entitled to know, confidentially and personally, why this
change of attitude occurred on the part of the Department, just prior to the con-
vening of the Grand Jury. The truth was that we had just again successfully
broken the Japanese code and this fact was of immense value to us in operations
then in progress. ... It was an extremely difficult choice to make but in the light
of the very great value access to Japanese information had, even I was compelled
to admit that the decision must be negative, even though it cost us a chance of
bringing the offenders in the Tribune to the book.!’

It appears that both Biddle and Mitchell, and possibly even Knox
himself, were under the impression that the Japanese code had in-
deed been changed as the result of the Chicago Tribune’s Midway
story, and that it had later been broken again.

While it is evident from Knox’s letter to Mitchell that, as far as
he was concerned, the decision to withhold the necessary evidence
from the grand jury was tantamount to giving up any prospect of
indictment, the Navy itself was, apparently, not so clear on the
matter. On 15 August, Admiral Cunningham, Head of the British
Admiralty Delegation to Washington, wrote to Admiral King to ex-
press the Admiralty’s concern ‘about the danger that details of our
special intelligence methods may be compromised during the course
of the [Chicago Tribune’s] trial. The terms of the charge as given in
the press are themselves an indication that we had prior informa-

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

672 Journal of Contemporary History

tion, and it is probably this that has aroused concern in the Ad-
miralty.”'® British cryptanalysts, it will be recalled, had worked in
close cooperation with their American counterparts in the Pacific
in breaking the Japanese naval code, and the Admiralty, which was
also making use of decoded Japanese messages, was understan-
dably disturbed.* Before replying to Cunningham on 17 August
and reassuring him that the Navy Department ‘will continue to give
full weight to the security of our special intelligence’ Admiral King
had received a memorandum on the matter from Admiral Willson.
It had been prepared by Captain Holden, King’s communication
officer. It suggests that the Navy make it clear to the British Ad-
miralty that ‘definite assurance has been given the Navy that, in-
sofar as the Grand Jury investigation is concerned, the proceedings
will be conducted and the indictment drawn so as to fully protect
naval security’. The authors of the memo seem to have had little
doubt that the grand jury would indeed return an indictment since
they proceed to write that action after the indictment should be
contingent on: ‘(a) findings of the Grand Jury, (b) Latest develop-
ments in the Radio Intelligence field, (c) Wishes of higher authori-
ty. There will be ample time to consider the question of the trial’ —
the memo concludes — ‘since it would normally not take place
before October.’'?

Two reasons seem to have accounted for the confidence of the
naval officers in the outcome of the investigation. For one thing,
they were less concerned with the legal aspects of the case than were
the civilians who were involved in it. As we shall proceed to show,
they had no doubt that the Tribune’s dispatch was based on decod-
ed Japanese messages. Moreover, they were aware, more than
anyone else, of the extreme operational importance of being able to
decypher the code. It is thus hardly surprising that the Navy fully
expected that the Chicago Tribune would be punished in propor-
tion to the severity of what might have resulted from its action.

Although no actual proof has been provided to the effect, there
seems to be little doubt that Stanley Johnston, the Chicago
Tribune’s correspondent who had written the dispatch, had actual-
ly seen a classified naval communication before writing his story.**

*Churchill himself was extremely annoyed upon learning about the Tribune story
(see F. W. Winterbotham, The Ultra Secret (London 1974), 176).

**It is possible that Johnston’s own explanation is to be found in the archives of the
Chicago Tribune. This author’s request for access to Johnston’s papers was declined
by the Tribune Company’s archivist.20

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 673

The message he had seen was probably the one which had been sent
by Admiral Nimitz on 31 May 1942 (31/1221) to all the com-
manders of the Pacific Fleet. Rated classified it read as follows:

CINC PACIFIC FLEET ESTIMATE MIDWAY FORCE ORGANIZATION X
STRIKING FORCE 4 CARRIERS (AKAGI KAGA HIRYU SORYU) 2
KIRISHIMAS 2 TONE CLASS CRUISERS 12 DESTROYERS SCREEN AND
PLANE GUARD X SUPPORT FORCE 1 DV OR XCV 2 KIRISHIMAS 4
MOGAMIS 1 ATAGO 1 ? BD SCREEN XX OCCUPATION FORCE I
TAKAO 1-2 MYOKOS (QUESTION) 1 CHITOSE 1 CHITOYODA 2-4
KAMIKAWA MARU 4-6 AK 8-12 AP 12 DESTROYERS X APPROXIMATE-
LY 16 SS RECONNAISANCE AND SCOUTING MISSION MID PACIFIC-
HAWAIIAN ISLANDS AREA %!

The similarity of this message to the second part of Johnston’s
story, in which the various elements of the Japanese fleet are listed,
cannot have been the result of mere coincidence. It read as follows:

The various forces were made up approximately as follows, according to navy
information here:

THE STRIKING FORCE: Four aircraft carriers, the Akaga and Kaga of
26,900 tons each, and the Hiryu and Soryu of 10,000 tons each; 2 battleships of
the Kirishima class — 29,300 tons with 14 inch guns; 2 cruisers of the Tone class
— new 8,500 ton 6.1 inch gun ships; 12 destroyers.

Support Force Listed.

THE SUPPORT FORCE: One aircraft carrier of the Ryuzyo class, 7,100 tons;
2 Kirishima class battleships; 4 new 8,500 ton cruisers of the Mogami class, in-
cluding the Mogami, Mikuma, Suzuya, and Kumano — with 15 guns of 6.1 inch
caliber; 1 light crusier; 10 destroyers.

THE OCCUPATION FORCE: Four cruisers — the Chakas, Myoko, Chitore,
and Choda, all believed of 8,500 tons with main batteries of 6.1 inch guns; 2 ar-
mored transports of the Kunikisima Maru class — converted liners; 4 to 6 troop-
ships; 8 to 12 supply vessels; 12 destroyers; 10 submarines.??

It is not clear whether or not the grand jury was shown the text of
this or a similar message by Admiral Nimitz. The Navy might well
have presented them with a copy without revealing the source of its
information. The grand jury, it seems, accepted that Johnston had
seen a classified naval message before writing his story. However,
as Mitchell pointed out in his letter to Biddle, ‘in the absence of any
showing of the damage done, they [the jury] considered the charge
made out a purely technical one’. Furthermore, the jury were ‘also
somewhat aroused about the action of officers on the Barnett in be-
ing careless in letting a copy of a secret dispatch lie around. They

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

674 Journal of Contemporary History

brought that up, and they asked why they should be asked to indict
Maloney and Johnston for what they said was a technical offense
without damage to the national safety, when the officers on the
ship were guilty of equal carelessness and nothing was being done
to them.’

In a recent article, Grant Sanger quotes Adlai Stevenson, who
had been Secretary Knox’s special assistant from 1941 to 1944, on
the subject. In 1959, writes Sanger, he had asked Stevenson about
the matter and was told that Johnston had admitted to the grand
jury, that while travelling on the USS New Orleans after being pick-
ed up after the sinking of the USS Lexington in the battle of Coral
Sea, one day he had passed through the captain’s cabin, seen the
open message on the desk and had memorized its content without
touching it.?> According to Sanger, Johnston had reached Pearl
Harbor on 26 May aboard the New Orleans and had filed his story
from Honolulu. Due to an oversight, writes Sanger, Johnston had
not been asked to sign accreditation papers when he was attached
to the Navy as a war correspondent, and ‘This freed him from sub-
mitting for censorship anything he wrote’. Sanger’s article is in-
tended to refute the versions of what he calls ‘revisionist historians’
on how Johnston had acquired the information for his article.?
However, some of the details in Sanger’s own version appear to
be incorrect: Johnston was not on the New Orleans and he did not
file from Honolulu. He was on board the USS Barnett en route to
San Diego, and could thus have seen Admiral Nimitz’s message,
quoted above, which was dated 31 May, before reaching California
on 2 or 3 June. There is little reason to doubt the Tribune’s own
description of Johnston’s subsequent moves. Upon arrival in San
Diego, Johnston immediately called the Tribune in Chicago and
told his editor that he had ‘the most fascinating detailed eyewitness
story of a sea battle which has been told in a lifetime’. When asked
for details he refused to give any, saying that under Navy regula-
tions, to which he was subject as a correspondent, he had to
transmit the outline of his stories, which had already been written,
to the Navy Department in Washington. This he did on 3 June and
then proceeded to Chicago at once, to write his full account of the
battle of Coral Sea. Johnston was the only naval correspondent
who took part in the Coral Sea battle. His dramatic eyewitness
reports of the five day engagement, published in the Tribune were
followed up by a bestselling book Queen of the Flat-Tops, first
published in September 1942 and going through five editions before

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 675

the end of the year.?® Johnston’s part in the battle had been more
than that of a mere observer. He had also distinguished himself by
showing great personal valour in going below decks on the burning
USS Lexington and helping to rescue several sailors who had been
trapped there. At the time the investigation of the Midway
dispatch was being conducted, a recommendation to cite Johnston
for bravery was resting on Admiral King’s desk, together with
other Coral Sea citations.?”’” While Johnston was engaged in writing
up his record of the Coral Sea battle, the battle of Midway was be-
ing fought in the Pacific (4-6 June). When Admiral Nimitz’s vic-
tory communiqué came into the newsroom on Saturday night,
Johnston went to his editor and told him that he could supplement
this story with information in his possession. It is only in their ex-
planation of how Johnston had acquired this information that he
and Maloney must have departed from the truth. The similarities
between Johnston’s article and Admiral Nimitz’s message have
already been pointed out, and it has been stressed that they could
by no means be accounted for by sheer coincidence. Furthermore,
both the message and Johnston’s story include identical versions in
the spelling of Japanese ship names (e.g. Kirishima, while Jane’s
quotes the name as Kirisima), and in referring to the name of a
single ship as the name of a class. It is, however, quite obvious
from Johnston’s story that he was using a copy of Jane’s Fighting
Ships® while writing it. The tonnages of the various ships listed,
and the calibres of the guns on board are all taken from Jane’s. It is
also true that a number of ships, to which Johnston refers by name
(notably, those making up the support force), do not appear in the
Nimitz message and are apparently taken from Jane’s, but, given
the large number of ships in each class and category listed by that
publication, Johnston could not possibly have made up the list he
did on the basis of Jane’s alone. Strangely enough, he did not even
bother to correct the mispellings in the naval message, although he
could very easily have done so while he was using a copy of Jane’s.
It is true that throughout the investigation both Johnston and his
editor tried to cover up the fact that he had seen and probably
copied a classified naval message. However, in our opinion, this
does not prove that either Johnston or Maloney were aware in any
way that the Nimitz message was based on decyphered Japanese
communications and that in printing the story they were revealing
that the code had been broken. Their efforts to disguise the source
of Johnston’s information had probably to do with the fact that,

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

676 Journal of Contemporary History

technically, even copying and publishing a classified message was
enough to make both Johnston and Maloney liable to prosecution
under the Espionage Act (18 USC //793, particularly sec. [€]). In
view of the Chicago Tribune’s anti-administration position and its
record in publishing the government’s secret documents, it seems
hardly surprising that the paper fully expected that the government
would now do its utmost to retaliate against it.

The assumption that Johnston could not have known the real
source of the information he was using is reinforced by what is
probably the true version of how he had come to see the Nimitz
message. The story is told by Rear Admiral Clyde J. Van Arsdall,
who had been chief engineer of the USS Barnett at the time
Johnston was travelling on it, on his way back from the Coral Sea.
Commenting on Sanger’s article soon after its publication, Van
Arsdall writes that the Barnett, a marine transport, was not kept
abreast of the combat zone activities. It had a skeleton coding
board which only decoded messages that included its name.
However, at the time in question the ship was carrying the survivors
of the USS Lexington who apparently wanted to know more about
events in the battle zone. The senior officer among the Lexington’s
survivors, Commander Morton T. Seligman, had approached the
Barnett’s communication officer and suggested that, since there
now were numerous qualified communication watch officers on
board, ‘a procedure be set up to have the broadcast schedule decod-
ed’. Since the officers of the Barnett could not find any directives
to prohibit such a procedure, Seligman’s proposal was accepted.
Van Arsdall points out that instructions on how the decoded
messages were to be handled and on who would be allowed to see
them were very specific. It is clear, however, that none of the of-
ficers on board had any operational need to read these messages.
Van Arsdall also points out that Johnston, Seligman and two
other officers were assigned to the same suite while on board.

After disembarking her passengers in San Diego, on 3 June, the
Barnett proceeded to San Francisco. En route, Van Arsdall con-
tinues, ‘We received an alarming and very specific dispatch: lock
and seal all dispatch files, lock and seal the coding room; comman-
ding officer and communications officer be prepared to appear
before board of investigation on arrival...” As far as he can
remember, says Van Arsdall, the investigation seems to have found
no culpability to support court-martial of any person. Among
others investigated was Commander Seligman.?® Although there

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 677

was no proof against the officer, Admiral King later admitted that
with the approval of the Secretary and the President, he had per-
sonally arranged that Seligman, a commander and naval aviator,
should never be promoted.*® Seligman, incidentally, together with
the Lexington’s commanding officer, Rear Admiral Frederick
Sherman, had appeared before the grand jury while it was in-
vestigating the affair in Chicago.*!

Since the Tribune’s 7 June story was datelined Washington, DC,
and was purporting to quote naval intelligence sources there, it is
hardly surprising that some time was to pass before the Navy focus-
ed its investigation on the USS Barnett.* What had happened at the
Navy Department on the morning of Sunday, 7 June, after the
publication of the dispatch, is described by Arthur H. McCollum,
then a naval officer on the staff of the Commander-in-Chief of the
Navy.?® ‘I came down to the Navy Department I think it was about
the 7th of June, a Sunday morning, and my goodness, the place
was shaking.” Upon being told by his superior, Admiral Cooke,
that he was suspected to ‘have been talking to reporters some damn
place’, McCollum rushed to his own office and compared the
newspaper’s story with his own ‘bootlegged copy of Admiral
Nimitz’s appreciation’. He soon became convinced that ‘whoever
this reporter was...had seen that particular dispatch’. He then
went to show this to Admiral Wilkinson, at the risk of revealing
that he had a ‘bootlegged’ copy of the message. Admiral Wilkin-
son, continues McCollum,

grabbed the secret dispatch out of my hand and the newspaper clipping out of
the other and he went charging down the hall toward Admiral King’s office with
me behind him hollering, ‘Wait, wait, wait, don’t take that down’. He paid no
damned attention — he was a little deaf anyway. He went charging through the
outer office, into King’s office, and Carl Holden, who was King’s communica-
tion officer, and I got into the office just in time to hear Carl Holden say, ‘well,
they can’t point the finger at me. There are only five copies of that dispatch in
existence, and I’ve got all five of them’. Well here was Wilkinson going in there
with Number Six.

A little later, McCollum recounts, he was told by Admiral Cooke
that it was decided to prosecute Colonel McCormack (sic). When
he asked the Admiral how this would be done, Cooke replied, ‘He’s

*E.B. Potter in his biography of Nimitz32 writes that Johnston and Seligman were
travelling to San Diego aboard the USS Chester, before 24 May. The fact that Mit-
chell in his report specifically mentions the Barnett seems to discredit this version.

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

678 Journal of Contemporary History

a goddam traitor, that’s what he is. . . going to give it to the Depart-
ment of Justice. The President is buying this thing and we’re going
to hang this guy higher than Hayman.” As Secretary Knox was to
inform the President two days later, in a handwritten note attach-
ed to a copy of his letter to the Attorney General, the idea of charg-
ing those involved with treason had to be abandoned. This seems to
indicate that earlier on the President had been informed of the
possibility of bringing a charge of treason. The Navy’s reaction, at
this point, is somewhat difficult to understand. Obviously, the
Navy was justified in assuming that the Japanese might be alerted
to the breaking of their code as a result of the dispatch. It seems
that even before its publication, it was feared that the Japanese
might guess the truth. A note on press releases in King’s files, dated
7 June, but bearing no mention of the Tribune affair, states that,

King and Marshall were concerned that the Japanese would wonder why the
Americans were so well prepared and might guess code breaking. King — the
note goes on to say — decides to explain thus: Japanese ‘energetic
countermeasures’ were to be expected following period of maintaining(?) after
Doolittle Raid and Coral Sea...Midway and Aleutians were both valuable and
exposed so it was natural to expect Japanese to attack them, so US naturally was
prepared for an attack which indeed developed. King and Nimitz agree success
not to be exaggerated.?*

At 5 pm on Sunday 7 June, Admiral King held a press con-
ference, ‘I feel’ — he told the assembled reporters — ‘that the infor-
mation at hand at this time permits me to give you a little bit of
background that led up to these operations. ..’ He then proceeded
to explain matters to them according to the policy outlined in the
note. In the course of this conference, going ‘off the record’ and
being most emphatic about it, King mentioned that morning’s
dispatch, admitting that it unmistakably came ‘from a leak that
may involve very serious consequences’. He also warned the cor-
respondents present to be on their ‘guard against, even inadvertent-
ly, being party to any disclosure which will give ‘‘aid and comfort”’
to the enemy’.’* King’s warning, it will be noted, uses language
reminiscent of the Espionage Act. Having arranged for the publica-
tion of a reasonable explanation to account for its state of
preparedness, the Navy could have allowed the matter to rest. The
Japanese, after all, could hardly have known that Johnston had
misspelled the names of their ships in the same manner as did the
Nimitz message. Furthermore, the dispatch did appear after the

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 679

battle, a fact which might easily have been used to account for the
list of ship names it included. However, instead of playing down
the matter along these lines, the Navy persisted in prosecuting the
case. Nobody, it appears, could believe at this stage, that the
Japanese had failed to notice the dispatch or to understand what it
meant. Besides, quite apart from the military aspects of the matter,
it seems very probable that the President, too, was eager to pursue
the matter.

Among major American newspapers, the Chicago Tribune was
undoubtedly the Roosevelt Administration’s most persistent and
vocal adversary. Since the first days of the New Deal, Colonel Mc-
Cormick’s paper had attacked every single policy of the administra-
tion. Roosevelt and the members of his cabinet were continuously
being described in strongly abusive terms and referred to as both
communists and fascists. Where the administration was concerned,
the paper had abandoned any pretence of journalistic objectivity.*
Among the members of Roosevelt’s cabinet, one man in particular,
Harold L. Ickes, found it difficult to resist the Tribune’s continu-
ing taunts. In a book published in 1939, he devoted two whole
chapters to an attack on the Chicago Tribune.’® Ickes was aware
that they were ‘full of libel’, but was advised by a friend of his ‘to
print them anyhow because he does not believe for a minute that
McCormick would sue me, or that he could win in a suit. . .’3” Hav-
ing spent most of his adult life in Chicago, before coming to
Washington to become Roosevelt’s Secretary of the Interior in
1933, Ickes admits to having regarded the Tribune for many years
as a dirty and scurrilous sheet.

When Archibald MacLeish, Librarian of Congress, informed the
President that the Chicago Tribune had attacked him, Roosevelt
replied, welcoming him to the ‘Society of the Immortals’. ‘Bertie
McCormick started it many years ago’ — wrote the President — ‘and
he incorporated it in 1919 when he broke Woodrow Wilson’s heart
and made him the first of the Immortals.** The trouble is that Ber-

*In his 1937 study The Washington Correspondents, Leo Rosten reported that the
subjects of the study considered the Chicago Tribune to be ‘the least fair and
reliable’ individual newspaper in the country.

**Roosevelt was referring to the Chicago Tribune’s most celebrated scoop of all
time. In June 1919, the Tribune’s Paris correspondent had secured a draft of the
Treaty of Versailles three weeks before it was signed. After publishing the gist of it,
the Tribune’s correspondent brought a complete copy of the treaty to Washington
and handed it over to Senator Borah, who placed the entire text in the Congressional
Record.

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

680 Journal of Contemporary History

tie, Joe Patterson and Cissie, deserve neither hate nor praise, only
pity for their unbalanced mentalities.’*® As one of the foremost
spokesmen of the ‘America First” movement, Colonel McCor-
mick intensified his attacks on Roosevelt even more after the out-
break of World War II, blaming him continuously for trying to in-
volve the United States in the war. On 4 December 1941, the
Tribune provided its readers with what it claimed to be in-
contestable proof of the administration’s treacherous pro-
communist intents. Under a banner headline, using the largest let-
ters ever, details of ‘FDR’s War Plans’ were spelled out. ‘A con-
fidential report’” — the story began — ‘prepared by the joint Army
and Navy high command by direction of President Roosevelt calls
for an American Expeditionary Force aggregating five million men
for a final land offensive against Germany and her satellites. It con-
templates total armed forces of 10,045,658 men.’¥® Written by
Chesly Manly of the Tribune’s Washington bureau, the story was
based on a report which had been handed to the President on 11
September 1941. At his press conference on 5 December, Roosevelt
refused to comment on the Tribune’s disclosures. His press
secretary told reporters that since there was no censorship in the
United States, it was up to the government to keep its secrets.
Secretary of War Stimson read a prepared statement to the press in
which the paper’s lack of patriotism was denounced in the strongest
terms.“

According to Harold Ickes, the matter had also been discussed in
the cabinet. Attorney General Biddle said that not only had the
Espionage Act been violated, but there had undoubtedly been a
conspiracy involved. Ickes then asked whether Colonel McCormick
was still a reserve officer, and if so, whether he could be court-
martialled. The President asked the Secretary of War to look it up,
but Stimson said that even if he were, he could not be court-
martialled.

It did not seem to me — admits Ickes — that the President and other members of
cabinet were particularly interested in this matter, although they were all very
angry. ...l continued to press and I think I may have made some impression.
The President said...that there might be something to my suggestion of a
Republican as a special prosecutor. ..l thought that an example ought to be
made. As a matter of fact, I believe that the charge of treason should have been
thrown at McCormick immediately . . .*!

As it turned out, no charges were brought. The FBI and the

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 681

Army and Navy intelligence services did not succeed in discovering
the source of the leak, and after three days the United States was at
war. Six months later, on 7 June 1942, when the Tribune published
its Midway story, someone, in all probability Ickes himself, must
have remembered this discussion. William D. Mitchell, who was
chosen by Biddle to present the case to the grand jury, was indeed a
Republican. He had been Attorney General under President
Hoover.

How the Tribune got the story on ‘FDR’s War Plans’ was only
revealed many years later when, in 1962, Senator Burton K.
Wheeler published his autobiography.®? A liberal on domestic
policies, the Democrat from Montana was a pronounced opponent
of America’s involvement in the war. A numbered copy of the
report was brought to his home on 3 December by an Army captain
with whom he had been in touch, and left overnight. Wheeler felt
sure that ‘some top ranking officer or official must have ordered or
authorized the disclosure’.* He was also convinced that disclosure
of the document ‘involved no violation of existing law’, and fearing
that the Senate’s Foreign Relations Committee might ‘bury it’, he
proceeded to show it to Chesly Manly, for ‘I liked Manly and knew
his paper would give the plan the kind of attention it deserved’.
Upon receiving parts of the report which Manly had copied at
Wheeler’s house, Colonel McCormick congratulated Arthur Sear
Henning, the Tribune’s Washington bureau chief, for what he call-
ed ‘perhaps the greatest scoop in the history of journalism’. Mc-
Cormick must have felt especially gratified to have been able to
publish this scoop on that particular day. For it was on 4 December
1941 that the Chicago Sun appeared for the first time. The ap-
pearance of the Chicago Sun was more than a commercial
challenge to McCormick. For more than two years his paper had
been Chicago’s only morning paper. However, although it enjoyed
a comfortable circulation of around 900,000 and proclaimed itself
to be ‘The World’s Greatest Newspaper’, the Chicago Tribune was
not unanimously liked by the city’s inhabitants. ‘Everybody in

*In 1976 it was revealed that the purported paper, leaked to Wheeler was, in fact, a
plant. It was concocted by the Political Warfare Department of BSC (British Securi-
ty Coordination) in New York, out of material already known to have reached the
Germans and some misleading information. Senator Wheeler was chosen to be the
instrument of leaking the report to the anti-war press at the recommendation of FBI
counter-intelligence agents. (See William Stevenson, A Man Called Intrepid, p. 318
of the Sphere Books edition, 1977.)

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

682 Journal of Contemporary History

Chicago hates the Tribune,” an observer was writing early in 1942,
‘For ninety years the Tribune has been fastening its paretic grip on
Chicago, not by virtue of this issue or that, but by virtue of its
simply being there, by virtue of its being a hard-hitting newspaper
in a hard-hitting town, and by virtue of its being, mechanically and
technically, one of the best newspapers in the world. . .’# Since the
beginning of the war, many Chicago citizens had grown increasing-
ly annoyed with the Tribune’s editorial policy. The Chicago
chapter of the Fight for Freedom Committee started organizing
rallies and petitions in protest against the paper.* It was at this
point that Marshall Field III decided to invest $5,000,000 in a new
morning paper in Chicago. He was already financing, at a con-
siderable deficit, a paper appearing in New York, PM. Frank
Knox, owner and former publisher of the Chicago Daily News,
rented the Sun three floors and the use of mechanical equipment in
the News Building.*’ Knox, a prominent Republican whom McCor-
mick had supported for the Vice-Presidential nomination in 1936,
had become one of the prime targets of the Tribune’s invective,
after joining the Roosevelt Administration as Secretary of the
Navy.

The Sun, as it happened, never seriously endangered the Chicago
Tribune’s dominance of the market. It was, however, instrumental
in dealing Colonel McCormick the only setback he was ever to
receive at the hands of the administration. It only came in 1945,
after lengthy legal proceedings when the United States Supreme
Court found against the ‘Associated Press’, declaring it to be an il-
legal monopoly and pointing out that it could not invoke the First
Amendment in its protection since by refusing to grant a franchise
to the Chicago Sun it impeded the dissemination of information by
imposing restraints on newspaper competition.* It had been at Col-
onel McCormick’s insistence that the Sun’s application for an AP
franchise had been turned down originally. McCormick had felt
that in the name of press freedom, it was justified to exclude Mar-
shall Field, whose New York afternoon tabloid ‘was frankly New-
Deal and pro-British’ and who was himself educated at Eton and
Cambridge and married to an English-woman.¥

On 6 August 1942, one day before Attorney General Biddle was
to announce the grand jury investigation of the Midway story, PM
started to publish a series on what it called ‘The Newspaper Axis in
America’, namely the Chicago Tribune, published by Colonel Mc-
Cormick, the New York Daily News, published by his cousin Cap-

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 683

tain Joe Patterson, and the Washington Times Herald, owned and
published by Eleanor (Cissie) Patterson, Joe’s sister. (The Midway
dispatch as well as the 4 December story on FDR’s ‘War Plans’ had
been published by all three newspapers.) ‘The Axis pattern of the
three newspapers’, said PM, ‘first began to emerge about Munich
time. Then, all were appeasers. In lend-lease days, all were isola-
tionist. Today, after minor divergencies in the eight months since
Pearl Harbor, the colonel, the captain and Cissie are again together
— unanimously parroting each other’s and Hitler’s favorite pro-
paganda themes.’* The PM series on the subject was published
almost daily until 19 August, using photostatic evidence from the
three papers and from Axis sources to prove its point. At the very
same time, Rep. Holland (Dem.-Penn), was making similar charges
in the House.® It should be recalled that during this period Nazi
sympathizers were being tried for charges of treason in Chicago
and elsewhere, and that six Nazi saboteurs who were landed in the
United States by submarine had just been executed after trial by a
Military Court.

The Chicago Tribune, in the meantime, was preparing against a
possible indictment by the grand jury. On 8 August, the day after
Biddle’s announcement, or, to quote the 7ribune — Biddle’s ‘at-
tack’ upon it — there appeared a lengthy story to explain how
Johnston had written the Midway dispatch. Johnston’s heroism
during the battle of Coral Sea is also described as well as his own
and Maloney’s World War I records, which are cited as proof of
their patriotism.*

*Johnston was an Australian, who had enlisted at the beginning of World War I,
when he was only fourteen years old. After the war he became a mining engineer and
worked in the New Guinea gold mines for ten years. He then went to Europe and
worked in several cities on a new automatic wireless printer which was then being in-
stalled for Press Wireless. When the Germans invaded Holland he escaped to Lon-
don and it was there that his relationship with the Tribune began, first in a technical
capacity and later as a correspondent. He was then brought to Chicago and, after
becoming an American citizen, was sent to the Pacific. After the war he was sent by
the paper on a brief tour in Latin America. Apparently his performance in
peacetime was not very satisfactory, because when he returned to Chicago, it was ‘to
assist in the promotion department’. Colonel McCormick seemed to have reserved a
special place in his heart for Stanley Johnston. A copy of Johnston’s Coral Sea
dispatch, framed in gold, had moved him to tears when presented to him by the
Tribune’s staff. When McCormick died in 1955, Johnston was made general
manager of his estate, Chantigny, which was left in trust and opened to the public.
Johnston died in 1962.%

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

684 Journal of Contemporary History

Biddle, the Tribune tells its readers, quoting from Who’s Who in
America ‘served in the US Army from October 23 to November 29,
1918. The armistice was signed on November 11.’

On 9 August, the Tribune demonstrated that it was going to fight
the issue along political lines. It also replaced the slogan on its
editorial page with a quotation from Thomas Jefferson on the
Freedom of the Press. In an editorial, moved to page one, it
declared:

The attack on the Tribune is now in the open. An administration which for years
has been seeking by one sly means or another, but always with complete futility,
to intimidate this newspaper has finally despaired of all other means and is now
preparing criminal prosecutions. . . . We take pride in the knowledge that the ad-
ministration was moved to this action because of its previous failures to scare us
or cajole us into surrender of our independence. How far they were prepared to
go is suggested by the fact that one Republican editor of a far smaller and far less
influential Chicago paper has been taken into the cabinet. . . this newspaper was
not open to such offers. It is not for sale at any price.

That day’s article on the matter is devoted to a detailed descrip-
tion of how Secretary Knox favoured his own newspaper at the ex-
pense of the Tribune and other papers. It also says that Knox is get-
ting $60,000 a year in ‘an advisory capacity’ from his newspaper,
while his salary as Secretary of the Navy is only $15,000. ‘How
much time he puts in on each [job] is probably a military secret.’
The prosecution against the Tribune’s naval correspondent, it is
implied again and again, is clearly the making of the Secretary of
the Navy, who had also held up the recommendation to cite
Johnston for his bravery in the battle of Coral Sea.

On 13 August, Rep. Hoffman (R.-Michigan) repeated these
charges, placed the Tribune’s article in the Congressional Record
and formally asked for an investigation of the charges against
Knox.5! Charges of political persecution against the Tribune were
also made in the Senate by Senator Wayland Brooks (R.-Ill.) who,
among other things, read into the record Colonel McCormick’s
citation for a Distinguished Service Medal in World War I. Brooks
also accused the government of conducting a smear campaign
against the Tribune. His charges were echoed by Senator Robert A.
Taft (R.-Ohio) who mentioned the PM articles as proof of the ad-
ministration’s attempts to smear the Tribune. Taft was careful to
point out that he was speaking from hearsay, since he did not read
‘the sheet — the little pipsqueak, so-called newspaper, PM

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 685

...which is merely the veriform appendix of Marshall Field’s
Chicago newspaper. . .’

On 17 August, Time magazine summarized the defence line
taken by the Tribune and pointed to the effect this might have on
the government’s own position: ‘It looked very much as if
Publisher McCormick might make the public believe that he was
being persecuted unless the government would loosen up enough to
tell what real damage the Tribune story had done.’ Members of the
grand jury were also reading the newspapers. As Mitchell wrote to
Biddle after the jury had concluded its hearings, ‘the Grand Jury
were rather flabbergasted at being asked to consider an indictment
when the Government refused to disclose to them that any damage
did or could have resulted. . .’ Mitchell was apparently worried that
more would be made by the grand jury of this aspect of the matter,
for, in his letter to Biddle he concluded that ‘notwithstanding the
outcome of the Grand Jury inquiry, I think we got off fairly com-
fortable [sic]. ..’ He was particularly pleased at having convinced
the members of the jury of Knox’s innocence. ‘The Tribune had
been charging that the case had been instigated by Secretary Knox,
a personal enemy of the Tribune, and the jury murmured
something about that, but I called their attention to the fact that
Secretary Knox had granted the Tribune. . .the privilege of having
a special correspondent with the fleet and that did not look like
mistreatment to the Tribune, and the jury all nodded their heads
and appeared satisfied that Secretary Knox was in the clear.’

The grand jury’s finding cut short the Tribune’s campaign. As
we have mentioned already, it was more than content to drop the
matter, notwithstanding its proclamations of political persecution.
Thirty years later the Tribune’s editor, Clayton Kirkpatrick, was
again repeating the original version of how Johnston wrote his
story on the basis of his own ‘remarkably accurate’ deductions,
concluding that ‘the 7ribune has never wavered in its convictions
that the controversial stories violated no law and that publication
was consistent with a newspaper’s privileges under the First
Amendment. Only a distortion of history could support the in-
sinuations that the newspaper violated national interests.’s?

President Roosevelt and some of the members of his cabinet
must probably have felt disappointed that in the interest of
safeguarding a supremely important military secret, the politically
attractive option of prosecuting the Chicago Tribune had to be
abandoned. One can only speculate as to the outcome of such a

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

686 Journal of Contemporary History

trial, had it taken place, and as to the result this may have had on
future developments in the area of prior restraint on the press for
reasons of national security.

The affair did have some consequences which should be men-
tioned at this point. On the day the Midway dispatch was publish-
ed, the censorship code was changed to include the stipulation that
news items describing advance knowledge on the subject of the
movements of enemy troops, planes and ships should also be sub-
mitted for prior examination to the Office of Censorship. Such a
demand had not been included in the original version of the code,
as published in January 1942.% The fact that the supplementary
regulation was issued after the 7ribune’s story had appeared was
construed by the paper as proof that ‘previously promulgated
regulations did not forbid such publication’.>* In the technical sense
this was no doubt true. It proves that, for six months after the
United States had entered the war, its Censorship Office was not
aware of the potential danger of revealing intelligence sources by
allowing newspapers to publish stories describing the enemy’s plans
of action. This, in itself, is hardly surprising, since the growing
operational value of communication intelligence had not been
demonstrated before. The battle of Midway was, in fact, the first
instance in which its overbearing importance had been proven
beyond any doubt. After the battle, Admiral Nimitz had recom-
mended that Commander Rochefort, Head of the Cryptanalysis
unit, be awarded the Distinguished Service Medal. His recommenda-
tion was turned down by Admiral King, not because King doubted
the importance of the unit’s contribution to victory, but because he
believed that it could not be attributed to a single officer.’¢

In 1951 the provision forbidding the unauthorized disclosure of
classified information ‘obtained by the processes of communica-
tion intelligence from the communications of any foreign govern-
ment. ..’ was added to the Espionage Act.’” The term ‘communica-
tion intelligence’ is defined as ‘all procedures and methods used in
the interception of communications and the obtaining of informa-
tion from such communications by other than the intended reci-
pients’. While American newsmedia in recent years have been in-
creasingly distrustful of any claim made by the government as to
the damage to the national security which might result from
publication in the news, they appear, at least for a time, to have
shared the view that communication intelligence was indeed an area
of utmost sensitivity. Even after the New York Times started

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 687

publishing the Pentagon Papers, it did comply with the CIA’s re-
quest to withhold several pages with specific data on the subject.*®
In 1974, after the New York Times correspondent Seymour Hersh
had learned that the CIA was attempting to raise a sunken Soviet
submarine which, among other things, was said to contain impor-
tant communication intelligence data, Agency Director Colby met
with the Editorial Board of the New York Times, the publisher of
the Washington Post and with the heads of other important news
organizations and succeeded in convincing them to keep the story
out of circulation. About a year later, in February 1975, a partial
version nevertheless got into print, published by the Los Angeles
Times. At this point, Hersh started to work on his story again, and
the CIA redoubled their efforts to keep him from publishing it. A
classified CIA message, written at this time, notes that ‘Mr Hersh
might be amenable to being educated on technical collection
systems’, and that ‘he writes about information which he really
does not understand and therefore is insensitive to what is truly
highly classified’.’® The story eventually got published. The prob-
lem involved in such publication has remained. The need for
secrecy in military affairs in a world which is not made up of open
societies cannot be wished away, and no amount of evidence as to
the abuse of secrecy by democratic governments can diminish it.
Stated in this manner, the problem, really, is one of definition — of
defining the area of secrecy as narrowly as possible. Communica-
tion intelligence, it would appear, should be covered even by the
narrowest of definitions, for it is a truly technical subject, of no
relevance to laymen. Devising a mechanism to forestall accidental
publication of related information should therefore not be con-
strued as a matter of principle. A mechanism of this kind is
necessary because such information, once revealed, whether in-
advertently or not, cannot be made secret again. Furthermore, ir-
respective of their intent, prosecution of those responsible is almost
impossible, as we have seen. This is as true today as it was in the
summer of 1942,

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

688 Journal of Contemporary History

Notes

I should like to take this opportunity to thank the Yale Law School for allowing me
to spend the academic year 1977-78 in residence as a Visiting Scholar. This paper,
and other work I have done in the course of the year, would not have been possible
without the excellent facilities of the Law School Library and of Yale University’s
Sterling Memorial Library.

For helping me trace some hitherto unpublished materials, I should like to thank
Mr William R. Emerson, Director of the Franklin D. Roosevelt Library at Hyde
Park, Dr D. C. Allard, Head of Operational Archives at the Navy Historical Center,
Washington, DC, Commander Thomas B. Buell, of the US Navy and the Depart-
ment of History at West Point, and Dr Grant Sanger, of the Department of Surgery
at Columbia University.

Finally, a word of thanks to James C. Goodale, Visiting Professor of Com-
munication (News Media) Law, at Yale Law School. It was he who asked the ques-
tion which set me off on the search, which resulted in the present study.

1. Arthur Schlesinger Jr., ‘Truth or Reputation’, New York Times, 24 June
1971, 39.

2. Clayton Kirkpatrick, ‘The Chicago Tribune’, New York Times, 9 July 1971,
31.

3. Chicago Tribune, 8 August 1942.

4. Letter from Secretary of the Navy, Frank Knox, to Attorney General Francis
Biddle, dated 9 June 1942, from copy in file PSF, F. D. Roosevelt Library, Hyde
Park.

5. Francis Biddle, In Brief Authority (Garden City, NY 1962), 248-251.

6. Chicago Tribune, 8 August 1942,

7. Chicago Tribune, 21 August 1942, 12.

8. Time, 31 August 1942, 64.

9. Biddle, op. cit., 250.

10. Quoted by Time, loc. cit.

11. Congressional Record, Vol. 88, part 5, 77th Congress, 2nd Session, 7011.

12. David Kahn, The Codebreakers (New York 1967), 591.

13. Op. cit., 595-603.

14. Op. cit., 587.

15. E. B. Potter, Nimitz (Annapolis, Maryland, 1976), 82.

16. Letter from William D. Mitchell to Attorney General Francis Biddle dated
New York, 25 August 1942. From copy in Box 5, Secretary Knox Papers, Opera-
tional Archives, Naval Historical Center, Washington DC.

17. Letter from Secretary Knox to William D. Mitchell, dated 2 September 1942,
ibid.

18. Letter from Admiral Sir Andrew Cunningham, British Admiralty Delegation
in Washington, to Admiral King, dated 15 August 1942. Box 2, Admiral King
Papers, Operational Archives, Naval Historical Center.

19. Memorandum from Admiral Willson to Admiral King, 16 August 1942, ibid.

20. Letter to author, 30 March 1978.

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Goren: Communication Intelligence and Press Freedom 689

21. From Midway message file, Nimitz Papers, Operational Archives, Naval
Historical Center.

22. Chicago Tribune, 7 June 1942, 1.

23. Grant M. D. Sanger, ‘Freedom of the Press or Treason?’, US Naval Institute
Proceedings, September 1977, 96-97.

24. Among them is Phillip Knightley who, in his book on the history of war cor-
respondence, repeats the Tribune’s own version of the incident almost verbatim, see
The First Casualty (New York 1975), 284.

25. Chicago Tribune, 8 August 1942.

26. Stanley Johnston, Queen of the Flat-Tops: The USS Lexington and the Coral
Sea Battle (New York 1942). Following his recent experiences, Johnston was careful
to point out on the title page of his book that ‘the information herein had been in-
spected by the Office of Censorship, which found no objection’. Otherwise there
seems no evidence to warrant Phillip Knightley’s conclusion that Johnston’s reputa-
tion had been ruined as the result of his having been linked with espionage allega-
tions. His book received excellent reviews and in 1943 he published another
bestseller about the exploits of naval combat pilots in the Pacific War, The Grim
Reapers (New York, 1943).

27. Chicago Tribune, 8 August 1942.

28. Francis E. McMurtrie, Jane’s Fighting Ships (New York 1942).

29. Rear Admiral Clyde J. Van Arsdall, Jr. (Comment on ‘Freedom of the Press
or Treason?’) US Naval Institute Proceedings (December 1977), 77-79.

30. From memorandum by Walter Muir Whitehill, dated 30 July 1950 supplied
by Commander Thomas Buell from his personal files.

31. Chicago Tribune, 15 August 1942, 1.

32. Potter, op. cit., 82.

33. Pp. 472-475, oral history of Arthur H. McCollum, on file in the US Naval In-
stitute, Annapolis, Maryland.

34. From Box 57, file 231 COMINCH files, Operational Archives, Naval
Historical Center.

35. From minutes of Admiral King’s Press conference of 7 June 1942.

36. Harold L. Ickes, America’s House of Lords: An Inquiry into the Freedom of
the Press (New York), Chapters X, XI.

37. Harold L. Ickes, The Secret Diary of Harold L. Ickes (New York 1954), Vol.
11, 698.

38. Letter from President Roosevelt to Archibald MacLeish, 13 July 1942,
No. 6295 PPE file, FDR Library.

39. Chicago Tribune, 4 December 1941.

40. New York Times, 6 December 1941,

41. Ickes, Secret Diaries, Vol. 111, 659-660.

42. Burton K. Wheeler with Paul Healy, Yankee from the West (New York 1962),
32-35.

43. Milton Mayer, in The Nation, 7 March 1942, 279.

44. Jerome E. Edwards, The Foreign Policy of Colonel McCormick’s Tribune
1929-41 (Reno 1971), 195-205.

45. John J. McPhaul, Deadlines and Monkeyshines — The Fabled World of
Chicago Journalism (Englewood Cliffs, NJ), 292.

46. Associated Press et al. vs. United States, 326 US (1945) 20. ‘Freedom of the

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

690 Journal of Contemporary History

Press from Government interference under the First Amendment does not sanction
repression of that freedom for private interests’ (opinion of the Court).

47. Philip Kinsley, Liberty of the Press: A History of the Chicago Tribune’s Fight
to Preserve a Free Press for the American People (Chicago 1944), 57-58.

48. PM, 6 August, 3.

49. Congressional Record, Vol. 88, part 5, 6803-6807. In Chicago, the local
branch of the Union for Democratic Action published a pampbhlet entitled The Peo-
ple vs. the Chicago Tribune. Although published anonymously, this utterly libellous
pamphlet was written by Elmer Gertz, a Chicago attorney, who many years later was
to be awarded damages for libel by a newspaper following the Supreme Court’s deci-
sion in Elmer Gertz v. Robert Welch Inc., 418 US 323 (1974).

50. Chicago Tribune, 14 September 1962, 1-2; New York Times, 14 September
1962.

S1. Congressional Record, Vol. 88, part 5, 6849-6852.

52. Ibid., 6785-6792.

53. New York Times, 9 July 1971, 31.

54. New York Times, 15 January 1942, 12.

55. Chicago Tribune, 8 August 1942.

56. Potter, op. cit., 104.

57. 18 USC §798, added 31 October 1951 cc. 655 §24(a) 65 Stat. 719 quoted in
Freedom vs. National Security by Morton H. Halperin and Daniel Hoffman (New
York 1977), 254.

58. According to James L. Greenfield, Assistant Managing Editor, New York
Times, in oral communication, 31 October 1977.

59. From classified CIA message, dated 26 February 1975, released, as was other
information quoted on subject, between June and September 1977, as the result of
action brought by Harriet A. Phillippi against the CIA, under the Freedom of Infor-
mation Act. (Civil Action No. 75-1265, US District Court, for the District of Col-
umbia.)

Dina Goren

teaches in the Department of Political Science, Tel
Aviv University. Her publications include Secrecy,
Security and the Freedom of the Press (in Hebrew)
(Jerusalem 1975), and Secrecy and the Right to
Know (Ramat Gan 1979). At present she is work-
ing on a study of the Hebrew press and its role in
the promulgation of the ideas of national in-
dependence.

This content downloaded from 128.231.68.111 on Wed, 5 Jun 2013 17:04:18 PM
All use subject to JSTOR Terms and Conditions


http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

	Article Contents
	p. [663]
	p. 664
	p. 665
	p. 666
	p. 667
	p. 668
	p. 669
	p. 670
	p. 671
	p. 672
	p. 673
	p. 674
	p. 675
	p. 676
	p. 677
	p. 678
	p. 679
	p. 680
	p. 681
	p. 682
	p. 683
	p. 684
	p. 685
	p. 686
	p. 687
	p. 688
	p. 689
	p. 690

	Issue Table of Contents
	Journal of Contemporary History, Vol. 16, No. 4 (Oct., 1981), pp. 617-806
	Volume Information [pp.  801 - 802]
	Front Matter [pp.  756 - 776]
	'Lublin' versus 'London' - The Party and the Underground Movement in Poland, 1944-1945 [pp.  617 - 648]
	Italian Peace Feelers before the Fall of Mussolini [pp.  649 - 662]
	Communication Intelligence and the Freedom of the Press. The Chicago Tribune's Battle of Midway Dispatch and the Breaking of the Japanese Naval Code [pp.  663 - 690]
	Factional Strife in the Norwegian Labour Party 1918-1924 [pp.  691 - 704]
	The Territorial Army in Aid of the Civil Power in Britain, 1919-1926 [pp.  705 - 724]
	The Foreign Office and the Failure of Anglo-Soviet Rapprochement [pp.  725 - 755]
	The Communist Party of the Soviet Union and the Women's Question: The Case of the 1936 Decree 'In Defence of Mother and Child' [pp.  757 - 775]
	Hungary and Suez, 1956: The Limits of Soviet and American Power [pp.  777 - 800]
	Back Matter [pp.  803 - 806]



